luk

Kunde

SENS Innovation

Branche

Sundhed

År

2020

Services

Design

SENS Innovation

Når hverdagens hyggelige rammer erstattes af hospitalets hvide gange, daler motivationen hurtigt. Men fysisk aktivitet tidligt i et forløbet kan forkorte indlæggelsestiden markant, og dét er en gevinst for både patient og sundhedsvæsen.

Sammen med SENS Innovation har vi designet en app, der visualiserer patienters bevægelse via data fra et intelligent plaster. Ved hjælp af gamification bliver inaktive patienter til aktive deltagere i deres eget behandlingsforløb – et skridt ad gangen.

FRA HOSPITALSSENGEN TIL ”AROS”

Lysten til at bevæge sig kommer sjældent af sig selv, når man er nyopereret. Men motivation kan designes.

Med udgangspunkt i data fra de intelligente plastre skabte vi en visuel brugerrejse, der omsætter skridt til fremskridt. I appen bevæger patienten sig gennem en digital version af København eller Aarhus og får visuelle belønninger undervejs. Det skaber en intuitiv og motiverende oplevelse, der omsætter fysisk aktivitet til synlige resultater.

UX DER FLYTTER MENNESKER

  • Design med afsæt i brugeren
  • App med gamification tilpasset til hospitalfaciliteterne
  • Omfattende brugerundersøgelser og tests for kvalitetssikring
  • Data som visualiseres i realtid og kobles til konkrete mål
  • At gøre fysisk selvaktivering intuitiv, overskuelig og belønnende

1 MINUT TIL DEN LILLE HAVFRUE

Tydelige mål virker motiverende – især når de er pakket ind i lækker, farverig visualisering.

I appen er byens vartegn illustreret som milepæle. Når patienten bevæger sig, kommer de tættere på fx Den Lille Havfrue, Rundetårnet eller Tivoli – alt sammen visualiseret som en rute, der hele tiden belønner fremdrift.

4 MINUTTER TIL RUNDETÅRNET

Tydelige mål virker motiverende – især når de er pakket ind i lækker, farverig visualisering.

I appen er byens vartegn illustreret som milepæle. Når patienten bevæger sig, kommer de tættere på fx Den Lille Havfrue, Rundetårnet eller Tivoli – alt sammen visualiseret som en rute, der hele tiden belønner fremdrift.

6 MINUTTER TIL TIVOLI

Tydelige mål virker motiverende – især når de er pakket ind i lækker, farverig visualisering.

I appen er byens vartegn illustreret som milepæle. Når patienten bevæger sig, kommer de tættere på fx Den Lille Havfrue, Rundetårnet eller Tivoli – alt sammen visualiseret som en rute, der hele tiden belønner fremdrift.

GAMIFICATION ER STRATEGISK MOTIVATION

Vi designede ikke bare en flot app. Vi skabte en brugeroplevelse med afsæt i adfærdsdesign, forskning og dyb brugerindsigt.

Vi undersøgte, hvad der driver lysten til at rejse sig – og fandt ud af, at når patienten ikke kan komme ud i byen, må byen komme til patienten. Derfor valgte vi at iscenesætte velkendte omgivelser og koble dem med en personlig rute, der konstant giver feedback. Løsningen møder patienten, hvor de er, og motiverer dem til at tage næste skridt.